تبلیغات
یاد گیری - موتورهای جستجوی هوشمند
پنجشنبه 25 شهریور 1389

موتورهای جستجوی هوشمند

• نوشته شده توسط: ژولیو سزار

موتورهای جستجوی هوشمند
رقابت روزافزون موتورهای جستجو باعث‌شده شركت‌های سازنده آنها به روش‌های متعددی مانند كسب اطلاعات كاربری یا ردیابی حركات ماوس برای درك بهتر خواسته كاربران در كنار توجه همیشگی به امنیت شبكه رو بیاورند.

كالین براس می گوید :
خوب یا بد، موتورهای جستجو به دروازه‌های ورود به دنیای مجازی تبدیل شده‌اند. آنها به كاربران در جستجوی اطلاعات، شركت‌های تبلیغاتی در گسترش و فروش تبلیغات و حتی هكرها در كشف كدهای نرم‌افزاری كمك می‌كنند.

رقابت نفس‌گیر میان موتورهای جستجو در سال‌های اخیر باعث شده اولویت اول همگی آنها حفظ رضایت كاربران باشد. اما جستجو با استفاده از كلمات مبهمی كه اغلب معانی متعددی دارند، در بسیاری از موارد به پاسخ مورد نظر كاربران نمی‌رسد.

عده‌ای از محققان معتقدند اطلاعات جمعیتی می‌تواند به موتورهای جستجو برای حدس اولویت‌ها كمك كند. به عنوان مثال مطابق بررسی‌های آنها اغلب زنانی كه واژه واگنر را جستجو كرده‌اند به دنبال اطلاعاتی در مورد ریچارد واگنر، موسیقی‌دان فقید آلمانی بوده‌اند، در حالی كه مردان بیشتر این واژه را برای جستجو و خرید اسپری‌های رنگ این شركت جستجو كرده‌اند.

آنها موفق شدند با پایش اطلاعات كاربری هر فرد در سرویس‌های متعدد وب و دستیابی به اطلاعات اساسی مانند جنس، سن و سوابق آموزشی او، در یك دوره 12ماهه نتایج حاصل از جستجوهای یاهو را تا 7درصد بیش از حد استاندارد این موتور جستجو بهبود دهند.

نشانه‌ها را دنبال كن
آمار نشان می‌دهد چیزی حدود 70درصد ما حین كار با رایانه برای تمركز روی مطالب اصلی، ماوس را روی آنها نگه می‌داریم. گروه دیگری از محققان با علم به این روش، شیوه هوشمندانه‌ای را در پیش گرفته‌اند. آنها افزونه‌ای برای یكی از مرورگرها تعریف كردند كه می‌تواند حركات ماوس را ردیابی كند و آنرا در اختیار 10 داوطلب قرار دادند. نتایج نشان می‌دادند بررسی حركات ماوس با دقتی حدود 96درصد می‌تواند هدف فرد از جستجو را درست ارزیابی كند.

استفاده از این روش همراه با ثبت دفعات جستجوی آگهی‌های تبلیغاتی می‌تواند به شركت‌ها برای تعیین اثربخشی هر بخش از تبلیغ و بهبود محتوای تبلیغات آنلاین كمك كند.

نكته دیگری كه باید در مورد موتورهای جستجو به آن دقت كنیم، قابلیت بالای آنها در ثبت كدهای اصلی وب‌سایت‌ها و قابلیت جستجوی این كدها توسط هكرها و سایر مجرمان اینترنتی است. به عنوان مثال وب‌سایتی را در نظر بگیرید كه حفره‌های امنیتی آن كشف شده‌اند. هكرها می‌توانند با جستجوی اطلاعات به سایر وب‌سایت‌هایی دسترسی پیدا كنند كه همان حفره‌های امنیتی را دارند.

سرچ‌آدیت كه توسط جان جان محقق دانشگاه واشینگتن و شركت مایكروسافت همراه با همكارانش ساخته شده است، توانست با به كارگیری مجموعه‌ای از درخواست‌های خرابكارانه شناخته‌شده، 3ماه با موتور جستجوی بینگ همراه شود و حملات احتمالی را ردیابی كند.

سرچ‌آدیت در این مدت موفق شد بیش از 4میلیون جستجوی مرتبط را شناسایی و حتی بعضی حملات را پیش‌بینی كند. شاید این نرم‌افزار در آینده نزدیك بتواند در كنار موتورهای جستجو امنیت بالاتری را برای كاربران شبكه فراهم كند.

نظرات()